Jarenlang zagen Hollywood-bazen Netflix als een prima bestemming voor oude afleveringen van hun tv-series. Maar tv-producenten beginen zich steeds meer zorgen te maken opgegeten te worden door de succesvolle streamingdienst.
De populariteit van de streamingvideo-dienst zuigt steeds meer kijkers weg van de traditionele televisieavonden. En dat ondermijnt het bedrijfsmodel van studio’s en tv-zenders, schrijft Bloomberg.
Op de korte termijn levert series verkopen aan Netflix veel op. Maar op de lange termijn snijden producenten zo wellicht in eigen vlees, is de mening die steeds meer opgang doet in de mediawereld.
Ook beleggers maken zich zorgen over de ontwikkeling dat steeds meer kijkers van tv afstappen en liever naar programma’s op Netflix of Amazon.com kijken. In augustus gingen media-aandelen daarom in de uitverkoop, waarbij in twee dagen voor 60 miljard dollar aan beurswaarde verdampte.
Streaming spreiden
Mediabedrijven wijken daarom steeds meer uit naar andere streamingdiensten, of kiezen voor betaaltelevisie. Een bedrijf dat van tactiek is veranderd is 21st Century Fox. Recent heeft het concern de banden aangehaald met streamingdienst Hulu.
Anders dan bij Netflix, dat een vast tarief betaald aan producenten en de series zonder reclame aanbiedt, heeft Hulu wel reclame, waar 21st Century Fox bovendien controle over heeft. Hulu betaalt producenten per abonnee, wat meer inkomsten kan betekenen als de dienst blijft groeien.
Laat ze comakijken
Time Warner, eigenaar van tv-kanalen op de kabel, probeert de balans te vinden tussen streamingdiensten en traditionele kabelabonnementen. Het bedrijf denkt dat betaal-tv beter met streaming kan concurreren als meerdere afleveringen van een serie tegelijk beschikbaar worden on demand. Dat stimuleert het 'comakijken', het bekijken van meerdere afleveringen achter elkaar.
Lees ook
Waarom Netflix geen downloaddienst aanbiedt: hou het simpel
Die Golden Globes smaken naar meer – Amazon gaat zelf films maken
Dit artikel is oorspronkelijk verschenen op z24.nl